Column Karin Leeuwenhoek: Roes

Column Karin Leeuwenhoek: Roes

Karin Leeuwenhoek is theoloog, vinoloog en communicatiewetenschapper. Ze heeft negentig Italiaanse olijfbomen, maar houdt vooral van wijn – en erover filosoferen. Zie ook haar wijnblog vinoblogie.nl In iedere editie van Winelife Magazine schrijft ze een column.

 

Roes

De roes is een mensenrecht. Opgaan in muziek, liefde, natuur, zintuiglijke ervaringen, maar zeker ook de roes van genotsmiddelen – zoals alcohol, of wat er ook maar in jouw leven past –: de roes is de manier om boven het leven van alledag uit te stijgen. Of er juist dieper in te zinken; het is maar net hoe je het bekijkt. Ze zorgt voor een verhoging van de levenskwaliteit en -intensiteit.

De roes is een universele menselijke behoefte, die heilzaam kan zijn als ze met de juiste intentie wordt benaderd. We hebben – vind ik – het recht om ons eigen bewustzijn te verkennen en te veranderen, zolang we daar anderen niet mee schaden. Sterker nog: ik vind dat je iets heel wezenlijks, iets haast ‘onmisbaars’ mist als je je eigen bewustzijn niet verkent.

Wat ik daarmee bedoel, is dat bewustzijnsveranderende ervaringen de mens helpen zijn eigen, beperkte ikje af en toe even te vergeten en los te laten. De joodse religiefilosoof Walter Schubart zegt zelfs dat de roes, ook die van wijn, een kracht heeft die het ik breekt. Hij stelt dat de roes verenigt en verwijdt, terwijl nuchterheid juist afscheidt en vernauwt. Het kenmerk van een mystieke toestand is volgens hem altijd een soort ‘dronkenschap’, een opgaan van het bewustzijn in het onweetbare.

[…]

Benieuwd naar de hele column? Je leest ‘m in Winelife 73. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Winelife inkijkexemplaar

Ontdek alles over Winelife Magazine

Bij het aanvragen van het inkijkexemplaar ga je akkoord met commerciële e-mail marketing.