Riesling en zo

Riesling en zo

Alain en Gisela Jacobs zijn de boegbeelden van Duitse wijn in Nederland. Met hun informatiebureau voor Duitse wijn zetten zij Riesling, Pinot & Co. op de kaart. -TEKST KARIN LEEUWENHOEK | BEELD PEXELS.COM

Riesling en zo

Wacht even… Een Duitstalige Belg? 

Als je Alain Jacobs hoort praten, zou je namelijk zweren dat je met een Duitser te maken hebt: ‘Ken je de Oostkantons van België? Daar kom ik vandaan. Een Duitstalig gebied. Toen ik in 1989, als marketingdirecteur van de Duits-Belgisch-Luxemburgse Kamer van Koophandel, een wijnproeverij voor het Duits Wijninstituut (DWI) moest organiseren begon mijn liefde voor Duitse wijn.’ De liefde voor zijn vrouw Gisela – een lange blonde Drentse – begon zelfs al in 1987.

Riesling

In het Oosten?

Gisela: ‘Haha, in Oost-België ja. We hadden allebei een vakantiebaan op een bungalowpark; Alain werkte in de bediening en ik was animatrice. In 1995 zijn wij ons eigen PR-bureau voor Duitse wijnen in België gestart. Ik werkte eerst nog als salesdirecteur in het Hilton in Brussel, maar toen we in 2002 de Nederlandse markt erbij kregen, ben ik fulltime in de zaak gekomen.’

Stond Duitse wijn er toen al zo goed voor in Nederland…?

‘Niet echt. Het promoten van Duitse wijnen was een moeilijke taak, omdat in de supermarkten bijna geen kwaliteitswijn te vinden was en Duitse wijnen op de wijnkaarten van restaurants schaars waren. Mede dankzij de jonge generatie wijnboeren (denk aan Generation Riesling) is het imago van Duitse wijnen op de Nederlandse markt compleet veranderd.

(…)

 

Ben je benieuwd naar het hele artikel? Je leest het in de nieuwste WINELIFE editie 77. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

 

nl_NLNederlands