Hormonen: column Karin Leeuwenhoek

Hormonen: column Karin Leeuwenhoek

Karin Leeuwenhoek is theoloog, vinoloog en communicatiewetenschapper. Ze heeft negentig Italiaanse olijfbomen, maar houdt vooral van wijn – en erover filosoferen. Zie ook haar wijnblog vinoblogie.nl In iedere editie van Winelife Magazine schrijft ze een column. – TEKST KARIN LEEUWENHOEK | BEELD PEXELS.COM

Hormonen

Worden vrouwen in de overgang gevoeliger voor alcohol? En zet testosteron aan tot drankgebruik? Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn een dankbaar populair-wetenschappelijk onderwerp. In de koppen van artikelen worden maar al te graag spectaculaire conclusies getrokken over het onderscheid tussen de twee geslachten. In 2020 leverde de arts Sharon Moalem – een man! – zelfs ‘wetenschappelijk bewijs’ voor de genetische superioriteit van vrouwen, met zijn (ik citeer) ‘intrigerende theorie over hoe vrouwen dankzij twee X-chromosomen in alles een voorsprong hebben, van kleuren waarnemen tot het coronavirus.’

Wie is het sterke geslacht als het gaat om de omgang met alcohol?

Professor Guy T’Sjoen is als endocrinoloog, oftewel hormoonspecialist, verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Gent. Hij vindt, zeer terecht, dat we veel meer oog zouden mogen hebben voor de vele gemeenschappelijkheden tussen vrouwen en mannen dan voor de verschillen. Ook waarschuwt hij voor te snelle conclusies op basis van specifiek wetenschappelijk onderzoek. Zo worden maar al te gretig bevindingen bij muizen op mensen geprojecteerd. Maar dat gezegd hebbende, er zijn best wel wat verschillen aan te wijzen in hoe de twee seksen reageren op alcohol.

[…]

 

Benieuwd naar de hele column? Je leest ‘m in Winelife 74. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Winelife inkijkexemplaar

Ontdek alles over Winelife Magazine

Bij het aanvragen van het inkijkexemplaar ga je akkoord met commerciële e-mail marketing.