Persoonlijk portret David Guimaraens

Persoonlijk portret David Guimaraens

David Guimaraens is sinds 1991 technisch directeur en hoofdwijnmaker bij Taylor’s en Croft. Omdat de kunst van het blenden hem met de paplepel is ingegoten, stond David aan de wieg van vele soorten port en wordt hij beschouwd als een van de meest talentvolle wijnmakers in de portindustrie. Dit is zijn verhaal. – TEKST SUZANNE WAGENAAR | BEELD TAYLOR’S EN CROFT

Persoonlijk portret David Guimaraens

‘Zelf ben ik opgegroeid in een rasechte portfamilie. Ik ben de zesde generatie die in de portbusiness werkzaam is, nadat mijn verre overgrootvader Guimaraens & Co. samen met de oprichter van Fonseca Port tot een referentie voor porthuizen maakte. Mijn eerste herinneringen aan port zijn de reizen naar de Douro-vallei die ik met mijn vader maakte. Een groot avontuur voor zo’n jong jochie. Temeer omdat de Douro destijds nog een tamelijk geïsoleerd gebied was met slechte verbindingen met de stad Porto – waar tegenwoordig de portlodges staan. Wat destijds een ellenlange rit van 3,5 uur was, doe je nu in een klein uurtje.

Mijn eerste oogstervaring had ik op mijn achtste. Mijn vader haalde me op van de Britse School in Porto en bracht me voor 2 weken naar de prachtig gelegen Quinta da Terra Feita. Ik logeerde bij de familie van Sir Julio, in die tijd de manager van het domein. Hij had vier kinderen, dus het huis was behoorlijk vol. Het was een fantastische ervaring! Het was een traditioneel portdomein, dus de druiven werden nog met de voeten getreden. En dat betekende dat er heel veel mensen op het domein logeerden. Gelukkig is er wat de oogst op Terra Feita betreft weinig veranderd sinds 1973. De druiven voor onze mooie vintage ports worden nog steeds in diezelfde granieten lagares vergist.

(…)

 

Wil je meer lezen over David Guimaraens lezen? Dit kan in WINELIFE 80. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands