Het eiland dat wegdrijft

Het eiland dat wegdrijft

Uit het oog is al snel uit het hart. Zo gaat het vaak bij mensen, maar ook met wijn. Iedereen wil in beeld zijn en aanhaken bij de snel veranderende wijntrends. Marketing is van cruciaal belang om zichtbaar te blijven. Er wordt gestreden om ieder plekje in het winkelschap of op de wijnkaart. En nu meer dan ooit, na 2 jaar isolatie willen we ieder moment aangrijpen om de vrijheid vieren met een mooi glas wijn in de hand. – TEKST NIEK BEUTE | BEELD PEXELS.COM

Het eiland dat wegdrijft

Als sommelier krijg je uitnodigingen voor de mooiste wijnreizen en proeverijen. En dit voorjaar ging het dak eraf: alle merken, importeurs en pr-bureaus kwamen met proeverijen en presentaties. Iedereen wil meedeinen op de golf van feestvreugde die deze zomer tot een climax zal komen. Tussen alle uitnodigingen was er één die mijn aandacht greep, een Australische proeverij. Op zich niet extreem bijzonder, zou je denken, maar wel als je je realiseert dat het Australische promotiebureau al jaren geleden naar Londen is verplaatst en het stil was geworden aan de overkant.

In de supermarkten is niets te merken van de minder soepel lopende marketingmachine van Australische wijn. Het is immers het territorium van de grote merken en die hebben hun eigen marketing op orde en bepalen hun eigen zichtbaarheid. Er zijn dus nog voldoende Aussies in de supermarkt te vinden, maar dat is op andere plekken wel anders. Ondanks de inspanningen van een aantal zeer bevlogen importeurs heb ik toch het gevoel dat de Australische wijnen terrein verloren in de schappen van de wijnwinkels.

[…]

 

Lees de rest van de column van Niek in Winelife 77. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

 

 

nl_NLNederlands