Een vreemde druif die druif… Mix & match

Een vreemde druif die druif… Mix & match

In WINELIFE 71 begon Huib een korte reeks over Vitis vinifera, de druif waaraan de wijndrinker zo veel te danken heeft. Deze keer neemt hij een wonderlijk fenomeen onder de loep: een druif, pinot meunier, die twee verschillende DNA’s heeft. En dat is in theorie vergelijkbaar met iets als een koe met de kop van een orang-oetan. – TEKST HUIB EDIXHOVEN | BEELD PEXELS.COM

Eigenlijk was het de bedoeling om deze korte serie tot drie delen te beperken. Totdat WINELIFE besloot om pinot meunier dit nummer in het winterzonnetje te zetten. En laat dit nu toevallig een heerlijke freak van een druif zijn. Een wondertje der natuur, zullen we maar zeggen, dat simpelweg schreeuwt om een vierde deel.

Drieling

Zoals ook in deel 2 te lezen was, hebben de diverse pinot-druiven een bijzondere band. Pinot noir, pinot blanc en pinot gris zijn eigenlijk geen verschillende druivenrassen. Ze zijn niet meer dan een mutatie van elkaar verwijderd en worden daarom gezien als klonen van elkaar. Omdat deze familie zo oeroud is en de cellen zichzelf eindeloos hebben moeten kopiëren, zijn er door de eeuwen heen nogal zichtbare mutaties opgetreden. Een bijzondere hechte familieband dus. Je kunt ze daarom misschien het beste zien als een eeneiige drieling met slechts enkele kenmerkende verschillen. De kleur in de schil is bij de pinots uiteraard het meest onderscheidende kenmerk.

Buitenbeentje

Met pinot meunier hebben we nog een vierde lid. Ook hij is niet meer dan een mutatie verwijderd van dezelfde oerpinot. Toch is er hier iets meer aan de hand.

[…]

 

Benieuwd naar het hele artikel? Je leest ‘m in WINELIFE 73. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Winelife inkijkexemplaar

Ontdek alles over Winelife Magazine

Bij het aanvragen van het inkijkexemplaar ga je akkoord met commerciële e-mail marketing.