Champagnes meest eigen druif

Champagnes meest eigen druif

De Champagne drijft op drie belangrijke druivenrassen. Daarvan strijken chardonnay en pinot noir meestal de meeste eer op, maar hoe zit het met pinot meunier? Liefhebber Huib Edixhoven breekt een lans voor de hardstwerkende druif van allemaal.
– TEKST HUIB EDIXHOVEN | BEELD REDACTIE

Champagnes meest eigen druif: Pinot Meunier

Champagne. Het woord alleen heeft al een verkwikkende werking. Valt deze illustere naam, dan worden ruggen gerecht en oren gespitst. Sterker nog, vaak is een Pavlov-reactie van het zuiverste soort het gevolg. De echte liefhebber zal onmiskenbaar een waterende mond ervaren bij het horen van deze naam of bij het geluid van de kenmerkende knallende kurk. Champagne mag dan wel een grote naam hebben, veel minder eer strijken de druiven op die aan de basis staan van deze beroemde wijn. Je mag van geluk spreken als het achteretiket melding maakt van het druivenras of de druivenrassen in je zojuist aangeschafte champagne. Op zich is dat natuurlijk heel Frans. Bijna alle klassieke Franse kwaliteitsregio’s dragen de naam van de regio en niet de naam van de gebruikte druiven. Chablis, Sancerre, Pomerol en Châteauneuf-du-Pape; de voorbeelden zijn eindeloos.

Weinig aandacht

Toch is de druif natuurlijk dé smaakmaker van de wijn. Zonder het juiste fruit is de wijnmaker nergens. De druif mag dan niet op het etiket staan, wijnmakers over de hele wereld en juist ook in Frankrijk weiden graag breed uit over het superieure fruit dat aan de basis staat van hun geliefde product. In de Champagne is dat niet anders.

[…]

 

Ben je benieuwd naar de rest van het artikel ? Je leest het in Winelife editie 73. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Winelife inkijkexemplaar

Ontdek alles over Winelife Magazine

Bij het aanvragen van het inkijkexemplaar ga je akkoord met commerciële e-mail marketing.