Binnenkijken bij Maison Saint AIX

Binnenkijken bij Maison Saint AIX

Partypink, dát is de kleur van AIX Rosé. Deze Provence-rosé is al jaren een regelrechte hit. Hoe komt dat? WINELIFE mocht binnenkijken bij een van de meest succesvolle roséhuizen uit de Provence, geleid door de rasechte Nederlander Eric Kurver.
Tekst: Petri Houweling | Beeld: René de Waal, Maison Saint AIX

Pink makes
the world go roun

Of WINELIFE niet wil overkomen voor een AIX-feestje? Uiteraard! Zeg AIX, zeg feest en dat is het inderdaad hier. We laten ons betoveren door het prachtige landschap, de fantastische ontvangst en de super-de-luxe lunch met… rosé van AIX. Alles klopt hier: van de petanque-ballen tot de fancy jeep, alles is bedrukt met het kenmerkende logo en straalt een fijne luxe uit. De Franse term joie de vivre – je weet wel, dat alles helemaal klopt en fijn voelt – is hier van toepassing. Hoe lukt het Eric Kurver, de oprichter van AIX, om al 15 jaar zo succesvol te zijn? 

Ik vertrek

Het is de droom van iedereen. Gewoon de boel inpakken en verhuizen naar de Provence, een van de mooiste regio’s van la douce France. Eric Kurver deed het in 2009, samen met zijn gezin. Hij kocht een 140 jaar oud wijndomein in het dorpje Jouques, vlakbij Aix-en-Provence. Geen slechte plek, want als je ergens de relaxte lifestyle van de Provence ondergaat, is het in deze stad. Hij besloot daar, op zijn 75 hectare grote wijngaard, de leukste rosé ter wereld te maken. Best een uitdaging, maar hij pakte het slim aan. Hij begreep dat je, als je wereldwijd wijn wilt verkopen, eerst eens even goed over de naam moet nadenken. Hij had namelijk weinig geloof in de oorspronkelijke naam van het domein. Eric: ‘Domaine de la Grande Séouve is geen naam die blijft plakken. Dan ben je gewoon een van de zoveelste Provence-rosés en is de vraag naar die van jou ver te zoeken.’

Voilá AIX

Na veel nadenken en daarna wat ouderwets knip-en-plakwerk kwam hij op het lumineuze idee om zijn bedrijf Maison Saint Aix te noemen, naar de nabijgelegen stad Aix-en-Provence. Van de Franse wet mocht het en uiteindelijk bleven er op de wijnlabels alleen de drie letters AIX over, een herkenbaar en aansprekelijk logo. Maar met alleen een goed logo kom je er niet, de wijn moet ook goed zijn. Dat bleek het geval, want in 2010 kreeg hij meteen een eerste gouden medaille voor het maken van de beste Provençaalse rosé van dat jaar. Voilá, Maison Saint AIX stond op de kaart.

Waar is het feestje? Hier is het feestje!

Dan heb je dus een kek logo en een mooie rosé. Maar aangezien je op 75 hectare genoeg sap voor ongeveer 400.000 flessen wijn per jaar produceert, is het prettig als je de wijn ook kunt verkopen. Daar had Eric ook een plan voor. Hij hanteert de ‘branding door associatie’-tactiek. Hij bedacht dat het drinken van AIX Rosé geassocieerd moet zijn met plekken waar men van het leven geniet. Daar dus waar de rich & famous zich vermaken.

Aangezien je dan hoog moet inzetten, ga je meteen naar de beste plek. Dat was Le Garage, destijds hét jetsetrestaurant in Amsterdam. Joop Braakhekke gaf hem meteen een kans en vanaf toen ging het snel. Inmiddels is AIX een wereldmerk en wordt het verkocht in steden als Amsterdam, Sydney, New York, Ibiza, Londen én op Bali. Kurver: ‘Mensen bestellen geen rosé meer, maar een AIX. Dat komt ook omdat je weet wat je bestelt, want AIX smaakt al 10 jaar hetzelfde. We hebben geen verschillende stijlen, maar gewoon ieder jaar de allerlekkerste rosé.’

Verder lezen? Je vindt meer informatie in WINELIFE Magazine, editie 88. Deze bestel je hier. 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands