Werk aan de winkel

Werk aan de winkel

Xavier Kat, eigenaar-directeur van Wijnkoperij Okhuysen in Haarlem, is een bevlogen wijnkenner. Hij geeft les aan de Wijnacademie en is vicevoorzitter van de Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren. Ook WINELIFE hielp hij na de oprichting in 2011 jarenlang in de redactieraad en met zijn rubriek Flessenpost waarin hij lezersvragen behandelde. Zijn 25-jarig jubileum bij Okhuysen is een mooie aanleiding om hem weer eens te spreken.
Tekst: Marjolein Schuman | Beeld: Milton Verseput

Gefeliciteerd met je jubileum! Hoe begon jouw eigen winelife eigenlijk?

‘Het begon allemaal met een stage in Bordeaux tijdens mijn afronding van de Hoge Hotelschool Den Haag. Ik werkte daar op de marketingafdeling van een groot handelshuis. Daarnaast speelde ik hockey in het eerste van Bordeaux Primrose. Ik vond de stad geweldig en raakte helemaal in de ban van de wijnwereld. Ik rondde mijn studie af, maar bleef werken in Bordeaux, deed stages wijn maken en kreeg tenslotte een salesfunctie bij een handelshuis. Het idee was om in Bordeaux te blijven, totdat mijn vader me 5 jaar later benaderde om Okhuysen over te nemen. De wijnwereld was inmiddels mijn wereld en het idee om een prachtig bedrijf als Okhuysen over te nemen, sprak me aan. Iets wat ik een aantal jaar eerder nooit had kunnen denken.’

Onder jouw hoede is Okhuysen verder uitgebouwd. Op welke stap ben je het meest trots?

‘Het meest trots ben ik op het feit dat het gelukt is om een grote groei te realiseren, het bedrijf verder te professionaliseren en een geweldig team om me heen te verzamelen, terwijl de focus 100 procent op het product wijn is gebleven. Tegelijkertijd richten we de blik naar buiten door het organiseren van leuke events en samenwerkingen met andere bedrijven met een duurzame focus, zoals Grutto en Bawykov-zalm.’

Topsommeliers Job Joosse, Woudt Stroo en Milton Verseput zitten met allemaal andere leuke mensen in jouw team. Hoe weet je die toch te strikken?

‘Iedereen die bij Okhuysen werkt, heeft een groot hart voor de wijn. Dat maakt het voor liefhebbers sowieso al leuk om bij ons te werken. Nog belangrijker is dat we een menselijk bedrijf zijn: we zorgen goed voor elkaar, onze klanten en voor onze producenten en leveranciers. Er wordt hard gewerkt, maar altijd in een positieve sfeer. Volgens mij is dat wat Okhuysen een fijne werkplek maakt.’

Verder lezen? Je vindt meer informatie in WINELIFE Magazine, editie 88. Deze bestel je hier. 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands