Sebastiaan en Linsey Emmelkamp zijn samen Wijnfluencer, met tienduizenden volgers op Instagram. Ze posten over wijn en eten met een knipoog en snelheid die WINELIFE nooit kan halen. In het dagelijks leven is Seb werkzaam in de luchtvaart en Lin is meester in de rechten. Naast content creëren moeten ze thuis ook nog de baby en twee bijna-pubers veiligstellen voor alle open flessen en hete pannen.
Tekst: Marjolein Schuman | Beeld: aangeleverd
Klinkt als een druk bestaan, hoe zit het met jullie timemanagement?
‘Eerlijk? Niet. Seb weet überhaupt niet wat een agenda is en alles wat Lin erin zet wordt toch niet gelezen. Dus ja, chaos alom. Maar we vinden het leuk om te doen. Het is social media en werk tegelijkertijd. Opnames zijn vaak op een en dezelfde dag in huis. Naast thuis proeven, focussen we op restaurants en andere leuke uitjes.’
Hoe kwamen jullie vijf jaar geleden op het idee?
‘Corona, vliegverbod, dan maar ‘doorreizen’ in Nederland. Eenmaal op het terras van een leuke wijnbar, proefde Seb zijn destijds meest favoriete wijn. De grap was ‘nou schat, schrijf jij maar, ik proef wel’. Nog geen dertig minuten later was @wijn.fluencer aangemaakt op Instagram.’
Kijken, ruiken, beoordelen: waar hebben jullie dat geleerd?
‘Dat begon voor ons allebei lang geleden al. Seb op de Hotelschool en Lin op de opleiding voor zelfstandig werkend gastvrouw. Daarnaast hebben we veel masterclasses mogen bijwonen, veel, heel veel, mogen proeven en gaat dit jaar eindelijk de échte wijnopleiding van start!’
Wat willen jullie de volgers zeggen?
‘We vinden het belangrijk om mensen te enthousiasmeren over wijn. Durf jezelf eens te laten adviseren en probeer te ontdekken wat je lekker vindt. Loop gewoon eens een keer niet die supermarkt uit met een krat bier, maar ga even naar die wijnspeciaalzaak om de hoek. Wijn hoeft geen vijftig euro te zijn om ‘lekker’ te zijn. Ingewikkeld hoeft het ook niet te zijn. Maar: proef!’
Hoe zijn de reacties?
‘We schoppen vast wel eens de echte kenners voor de schenen. Sommeliers misschien. Maar wijn is bijzonder en zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Ook met geen tot weinig kennis, en voor elk budget. De reacties zijn zeer positief en we vinden het ontzettend leuk om te horen dat iemand bijvoorbeeld een hele mooie wijn bij de super heeft kunnen scoren voor nog geen vijf euro. Natuurlijk horen we ook wel eens dat we ‘niet zo interessant over een slobberwijn’ moeten doen. Maar hey, dan ben je bij ons gewoon niet op de goede plek.’
Chenin Blanc met sour cream & onion chips, leuk experiment?
‘Het is fascinerend om te zien wat wijn met eten, en eten met wijn, kan doen. Je hebt echt geen idee totdat je het probeert! We houden van chips, Lin vooral, en van wijn, dus ja, waarom niet kijken hoe de combinatie gaat? Zo kunnen we lekker ons rare zelf zijn en de video’s maken die mensen van ons gewend zijn, chaotisch, druk en vrij absurd af en toe, haha. Misschien de volgende serie focussen op wijn en pizza? Wie weet!’
Kijk op Instagram: @wijn.fluencer / wijnreviews en blogs vind je ook op hun website: wijnfluencer.com
Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!
Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.