Mensen met smaak: Sandro Bottega

Mensen met smaak: Sandro Bottega

Veel dat uit de Italiaanse wijnregio Veneto komt verandert in goud. In het geval van Bottega is dit letterlijk het geval. Sandro Bottega, een energieke ondernemer met een fantastische neus voor marketing, produceert verrassende wijnen met een hoog ‘koop-mij-gehalte’.
Tekst: Petri Houweling | Beeld: Bottega

Op de een of andere manier hebben wijnen uit Veneto altijd succes. Ooit was wijn uit Soave een absolute bestseller. Nu zijn het de Valpolicella’s en prosecco’s die niet aan te slepen zijn, zeker als er de flessen er ook nog goed uitzien. Want het is een feit dat het uiterlijk van een wijnfles bij veel consumenten de doorslag geeft om hem wel of niet te kopen. De meesten van ons maken geen schijn van kans om de fancy prosecco’s van Bottega te weerstaan. De slanke, shiny flessen met een driedubbele laag geel, roze of goudkleurig glanzende folie zijn absolute eyecatchers. Daarom krijgen de meeste van hen daarna nog een tweede leven als vaas.  

sandro bottegaGlobaal succes

Het begon allemaal met Aldo Bottega, die zich in 1970 specialiseerde in het maken van grappa. De firma maakte grote naam met de productie van dit Italiaanse distillaat. Vanaf 1990 begonnen ze in Treviso, 40 kilometer ten noorden van Venetië, met het maken van andere versterkte dranken als gin, vermout, wodka, en (mousserende) wijn. Dit alles gebeurt met veel oog voor het milieu: ze werken biologisch, wekken hun eigen energie op, doen aan recycling en de verf voor hun metallic flessen is afbreekbaar. Tegenwoordig hebben ze een enorm assortiment met de klassiekers uit Valpolicella, wijnen van de internationale druivenrassen en nog veel meer. Inmiddels zijn ze in al meer dan 120 landen te koop. Dit internationale succes komt zeker vanwege de briljante marketingideeën van zoon Sandro Bottega. WINELIFE ging bij deze rasechte Italiaan op bezoek en vroeg hem in vijf vragen naar de sleutel van zijn succes.

Prosecco wordt ook wel ‘the poor man’s champagne’ genoemd. Maar de Bottega Gold kost € 26, dat is bijna de prijs van een fles champagne Waarom zouden we dan kiezen voor prosecco?

‘Aan de ene kant is het een kwestie van kosten. De druiven voor onze prosecco’s staan op zeer steile hellingen. Daarom zijn de productiekosten echt hoog, want we plukken alles met de hand. Verder zijn mijn prosecco’s van een klasse apart en niet te vergelijken met het goedkope spul als het gaat om smaak en complexiteit. Uiteraard is het niet te vergelijken met champagne, dat is gewoon een heel andere wijn. De boeren aldaar zijn beter in het bewaken van hun imago. Veel van mijn collega-proseccoproducenten hebben helaas een zeer beperkte visie als het gaat om het belang van kwaliteit. Dat holt de markt uit. Laatst zag ik op een menukaart dat een blikje cola duurder was dan een glas prosecco. Ongelofelijk, maar waar. Vechten hiervoor is een strijd die continu doorgaat.’ 

Verder lezen? Je vindt meer informatie in WINELIFE Magazine, editie 88. Deze bestel je hier. 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands