Er zijn steeds meer dames ‘in de wijn’ die de touwtjes van hun familiebedrijf stevig in handen hebben. Ze zijn jong, ambitieus, goed opgeleid en vastbesloten om het familiebedrijf door woelige tijden te leiden. WINELIFE ging in gesprek met Gaia Gaja voor een kijkje in de keuken van het gelijknamige familiebedrijf.
Tekst: Petri Houweling, Beeld: Gaja
Leading lady in wijn: Gaia Gaja
Een beetje liefhebber van Italiaanse wijn kent het wijndomein Gaja. Het werd in 1859 gesticht door Giovanni Gaja in het kleine stadje Barbaresco, in Piemonte om meer precies te zijn. Zelf begon hij met 2 hectare aan wijngaard, maar elke generatie van de familie breidde het domein uit. Zoon Angelo Gaja (vierde generatie) was het meest succesvol als het gaat om geslaagde aankopen in andere streken. ‘Ze’ bezitten inmiddels ook een aantal domeinen in Toscane en op Sicilië. Inmiddels is het de vijfde generatie die de zaken runt. Een van hen is Gaia Gaja, die samen met zus Rossana en broer Giovanni klaarstaat voor de uitdagingen van de komende decennia.
Vooruitstrevende wijnmaker
Gaia vertelt: ‘Ons bedrijf staat vooral bekend om wijnen uit Barbaresco en Barolo. Toch kwam de internationale faam pas na de jaren 60. Tot die tijd maakten we, net als iedereen uit de streek, wijn volgens verouderde methodes. Mijn vader was ook op het vlak van vinificatie een vooruitstrevende wijnmaker. Hij introduceerde technieken om het fruit echt rijp te krijgen, hij kocht inox gistkuipen met temperatuurcontrole, maar ook kleinere vaten van nieuw eikenhout. Met deze veranderingen en de daarmee gestegen kwaliteit, zette hij de wijnstreek Piemonte op de wereldwijnkaart. Het gevolg is dat de vraag naar Barolo en Barbaresco steeg, net zoals de prijzen. Vandaag is de prijs voor sommige van onze wijnen meer dan 100 euro per fles.’
Benieuwd naar het hele artikel? Je leest alles in WINELIFE 84. Deze bestel je hier!
Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!
Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.