Het gerenommeerde wijnhuis Barón de Ley is een van de meest flonkerende parels in de kroon van de Spaanse Rioja. Langgekoesterde tradities gaan er hand in hand met een innovatieve spirit die buitengewone wijnen oplevert. Genoeg reden voor WINELIFE om algemeen directeur Victor Fuentes het hemd van het lijf te vragen. TEKST SUZANNE WAGENAAR
We spreken Victor Fuentes via Teams in zijn huis in San Sebastián. Ook hij is genoodzaakt om vanwege het coronavirus gedeeltelijk thuis te werken. Victor is de algemeen directeur van Barón de Ley en heeft al sinds de oprichting in 1985 zijn hart en ziel verpand aan zijn geliefde wijnhuis in Rioja. Op onze vragen volgt een waterval aan verhalen en ook na al die jaren spat het enthousiasme van Victor voor alles wat met Barón de Ley en Rioja te maken heeft er nog altijd van af. Het verhaal van Barón de Ley is dan ook bijzonder. Neem alleen al de locatie. Het wijnhuis is gevestigd in een prachtig klooster uit 1548 aan de oevers van de Ebro, dat in 1996 volledig werd gerestaureerd en omgetoverd tot het hoofdkwartier van Barón de Ley – of hun ‘tempel’, zoals ze het complex zelf liefkozend noemen. Oorspronkelijk werd het gebouwd als fort door de toenmalige graaf en later onder andere in bezit genomen door de benedictijner monniken, die er, zoals het goede monniken betaamt, druivenstokken aanplantten om er wijn van te maken.
Nieuw type wijnhuis
Barón de Ley werd in 1985 gestart door een team van ervaren wijnprofessionals die allen werkzaam waren in andere wijnbedrijven in Rioja. Met Barón de Ley wilden ze een nieuw type wijnhuis opzetten, met een voor de regio geheel nieuwe aanpak. Victor Fuentes: ‘Rioja was al beroemd om zijn hout- en flesgerijpte rode wijnen op basis van hoofdzakelijk tempranillo. De eerste exemplaren verschenen al rond 1850 op de markt, dus de streek heeft een lange geschiedenis als het om wijnproductie gaat. Maar een van de karakteristieken van Rioja is nog altijd dat 90 procent van de wijngaarden niet in handen is van wijnhuizen, maar van druivenboeren. Net als in de Champagne kopen veel wijnhuizen in Rioja druiven van deze boeren om er vervolgens wijn van te maken. Ook verkopen de boeren hun druiven aan de plaatselijke coöperaties. Die maken er jonge wijnen van, die ze weer doorverkopen aan de wijnhuizen. De wijnhuizen maken vervolgens hun eigen blends, geven ze de gewenste hout- en flesopvoeding en brengen ze onder hun eigen naam op de markt. Zelfs de meest prestigieuze merken die je vandaag de dag in de schappen ziet, maken wijnen van aangekochte druiven.’
Eigen wijngaarden
Het team achter Barón de Ley wilde dit anders doen en greep dan ook direct zijn kans toen het de mogelijkheid kreeg om een 16e-eeuws klooster te kopen met 90 hectare land eromheen. Victor: ‘Dit was dé kans om hun droom te verwezenlijken en wijnen te gaan maken van druiven uit hun eigen wijngaarden. Dat was in Rioja een heel nieuw concept, waarmee het wijnhuis zich direct onderscheidde van andere wijnhuizen in de regio.’ Eduardo Santos was een van de oprichters en is tot op de dag van vandaag eigenaar van Barón de Ley. Tussen 1985 en 1990 werd het complex omgebouwd tot wijnhuis met vinificatieruimte en wijnkelder, en in 1990 verschenen de eerste 100 procent eigen wijnen van Barón de Ley op de markt.
Lees het hele artikel in WINELIFE #67. Bestellen kan hier.
Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!