Rosé; Een roze trend

Rosé; Een roze trend

Mousserend is een wijncategorie op zichzelf en daar is officieel een bambino bijgekomen: Prosecco DOC Rosé. Sinds januari te koop en deze zomer zien we de nieuwe bubbels in het glas op het terras. – TEKST MARJOLEIN SCHUMAN

Meer nog dan champagne groeit in 2021 de interesse voor cava en prosecco. De Noord-Italiaanse wijn met stuivende fruitaroma’s werd 10 jaar geleden in Nederland opeens enorm populair. De kwaliteit van prosecco die we naar binnen slurpen, vooral ’s zomers, is met de jaren steeds beter geworden. Mede dankzij onze wijnimporteurs, die niet alleen de grote proseccoproducenten volgen, maar ook oog hebben voor de wijnmakers die proberen om het specifieke stukje herkomstgebied, het terroir van de druif, van invloed te laten zijn op de smaak.

Prosecco maken

Die druif voor prosecco is glera – vóór 2009 werd deze druif nog prosecco genoemd. Glera wordt niet verwerkt tot bubbelwijn volgens de klassieke méthode champenoise, maar met de zogenaamde tankmethode, de méthode Charmat. Hierbij vindt de tweede gisting niet in de fles plaats, maar in roestvrijstalen tanks. Dat geeft prosecco zijn fris-fruitige stijl. Hoe langer en langzamer de vergisting verloopt, des te fijner en romiger de mousse. Veel Italianen noemen de methode nog liever de metodo Martinotti naar de Italiaan die, nog vóór Eugène Charmat in 1910, op deze manier bubbelwijn maakte.

Pinot nero, per favore

Terug naar het heden, naar de officiële rosévariant van prosecco. De glera-druif blijft de basis, maar daar mogen de Italianen nu pinot nero mee mengen – bij ons bekend onder de Franse naam pinot noir. Sinds 1 januari 2021 is de verkoop van de nieuwe proseccovariant toegestaan. Als we rondsnuffelen bij onze wijnimporteurs vinden we al volop proseccorosés uit oogstjaar 2020. Zo is de Bellussi Prosecco Rosé Brut het proeven waard, met aroma’s van framboos en grapefruit (MONNIK-DRANKEN.NL). Die van Bottega – we proefden hem met wijnmaker Sandro Bottega zelf – is ook niet mis: een droge prosecco met een klein bittertje, aroma’s van bosvruchten en een warme afdronk (DE BIJENKORF | € 12,95).

 

Wil je nog meer Wine Design items zien? Je vindt ze in Winelife editie 70. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.