Bubbels in blik
Het is een niet te stoppen ontwikkeling. Werd populair op festivals in de Verenigde Staten, en inmiddels gaan ook traditionele wijnboeren in Frankrijk overstag: wijn in blik. De verkoop van ingeblikte wijn zal naar verwachting tot 2028 jaarlijks met ruim 13 procent groeien. Naast het gemak van een eigen portie, of twee, kleven er allerlei voordelen aan. Het is makkelijk koel te houden en te vervoeren. Het is recyclebaar en ook op andere fronten minder milieubelastend dan ouderwetse flessen. Omdat de technologie van het inblikken blijft verbeteren, vind je steeds meer wijn van goede kwaliteit terug in wat eerst een ordinaire verpakking leek. Een wedstrijd draagt ook altijd bij: de International Canned Wine Competition vond afgelopen jaar voor de vijfde keer plaats. Jurylid David Sandri zegt erover: ‘Er gaan serieuze wijnen van wereldklasse in blikjes. Je kunt een wijn niet beoordelen aan de hand van de verpakking.’ Jurylid Jonathan Cristaldi voegt toe: ‘Door blind te proeven kun je bevestigen dat wijn in blik een goed idee is. Hopelijk zal het feit dat we goed gemaakte wijnen hebben beloond andere producenten inspireren.’ Ook mousserende wijn vind je in een aluminium jasje. Zoals een van de winnaars, Bubbles Rosé NV van Bridge Lane Wine uit Long Island bij New York: een Amerikaanse versie van champagne, gemaakt van duurzaam geteelde pinot noir, chardonnay en pinot meunier.
Verder lezen? Je vindt meer informatie in WINELIFE Magazine, editie 86. Deze bestel je hier.
Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!
Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.