Wijnkoorts

Wijnkoorts

Klinkende glazen of klinkklare munt? Is dure wijn verzamelen zoals kunst, voor de schoonheid van de collectie, zoals huizen, voor het geld, of gewoon om af en toe de neus te verrassen en de tong te strelen? Het Liv-ex jaaroverzicht van de wijnhandel drukt ons met de neus op de feiten. – TEKST REDACTIE | BEELD PXHERE.COM

Gaat je interesse in wijn ook richting het financiële aspect en lees je altijd de rubriek Veilingnieuws, dan ken je vast ook Liv-ex. Dat volgt de prijzen in de wijnhandel en rapporteert de belangrijkste veranderingen. Ook is Liv-ex een wereldwijde marktplaats voor de secundaire wijnhandel, een beurs dus voor handelaren die wijn kopen en verkopen. Hun rapport The Fine Wine Market in 2021 is net uitgekomen: je kunt dit zelf aanvragen via LIV-EX.COM. Wij vonden vooral interessant dat wijn zelfs beter presteert dan goud en dan de index die de Londense effectenbeurs meet. Hadden we onze spaarcenten dus toch in dozen wijn uit mooie oogstjaren moeten stoppen! Speculanten en investeerders blijken nog altijd gericht op de klassieke gebieden, hoewel de betere wijnen uit nieuwe wijnregio’s meer aandacht krijgen. De aankoop van Bordeaux en Bourgogne is vaak een veilige belegging.

De beste prijspresteerders

Het afgelopen jaar vestigden met name Champagne en Bourgogne nieuwe records, terwijl Bordeaux een handelsdip had – de premier crus stegen nog wel in waarde. Een leuk lijstje uit het rapport is dat van de sterkste individuele stijgers, met ook een topwijn uit de Rhône erbij (Hermitage).

(…)

 

Ben je benieuwd naar de rest van het artikel en ander wijnnieuws? Lees het in WINELIFE Magazine 75. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE Magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Winelife inkijkexemplaar

Ontdek alles over Winelife Magazine

Bij het aanvragen van het inkijkexemplaar ga je akkoord met commerciële e-mail marketing.