De kunst van het verleiden

De kunst van het verleiden

Met mooie affiches van vrouwelijk schoon probeerden champagnehuizen rond 1900 het publiek te lokken. Dat lukte: ze werden zelfs van de muren geroofd! Vooral die van kunstenaar Alfons Mucha. – TEKST + BEELD REDACTIE

De kunst van het verleiden

Schoudervulling en volumineuze jurken zijn weer in de mode, maar niet zo extravagant als destijds. Toen was ook champagne drinken een trend, en dat is nu weer zo. Op een prachtige reclameposter van Heidsieck & Co van 130 jaar geleden zien we twee uitgedoste dames die elegant hun champagnecoupes in de hand houden. Zo te zien zijn ze neergestreken in een bruin café. Hun charmante tafelgenoot-met-baard op de achtergrond schenkt de vrouwen welwillend bij. Overdreven? Toch was dit destijds de pronkerige sfeer die champagnehuizen wilden uitstralen met als boodschap: ‘Drink ons!’ Het was de belle époque (het ‘mooie tijdperk’) van 1890 tot aan de Eerste Wereldoorlog, een tijd van vrede en welvaart, een gouden tijd voor de upper class. In Parijs zag je de belle époque weerspiegeld in dit soort reclameposters met luxeproducten, die consumenten een hedonistische leefstijl aanboden: sigaretten, absint, chocola, parfum en theatershows. Én champagne, want die stond voor genot, decadentie en romantiek. Het was een drankje voor de elite. Zowel voor de rijken als voor de kunstenaarselite, de onbezorgde bohémiens.

[…]

Benieuwd naar meer over de kunst van het verleiden? Je leest het in het nieuwste WINELIFE Magazine 74. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands