Onder de hamer

Onder de hamer

Waarom records op wijnveilingen steeds verbroken worden. – TEKST MILAN VELD | BEELD PEXELS.COM

Onder de hamer

Het is een warme zondagmiddag midden september. Een paar laatkomers vinden net hun plaats in de veilingzaal terwijl de veilingmeester met het bieden op het eerste lot begint. ‘Prachtige wijn’, zegt hij. ‘Dertigduizend is al bij mij schriftelijk geboden.’ En zo begint het, de bedragen stijgen snel: € 32.000, 35.000, 40.000. Plots stopt het bieden op de assortimentskist Domaine de La Romanée-Conti uit 1996. De zaal is stil. Iemand aan de telefoon biedt € 45.000. ‘Waarom niet?’, lacht de veilingmeester. En de cijfers stijgen verder. Bij € 46.000, wanneer de veilingmeester een ‘eerlijke waarschuwing’ geeft, verhoogt een beller zijn bod naar € 47.000. Een seconde later sluit een tegenbod de verkoop op € 47.500, en applaus golft door de zaal. Met
premie betaalt de koper in totaal € 57.000, waarmee dit de duurste assortimentskist uit 1996 is die ooit op een veiling is gekocht en daarmee ook meteen het duurste lot op de veiling. Wat echter opvalt aan deze verkoop is niet alleen het recordcijfer. Het is dat dergelijke bedragen die worden betaald voor zeldzame wijnen bijna gemeengoed zijn geworden.

Factoren die de recordverkoop van wijn stimukeren

Dit is grotendeels het gevolg van een samenvloeiing van krachten. Een gretig en groeiend veld van wijnverzamelaars over de hele wereld bijvoorbeeld, evenals sterke internationale economische groei, die de concurrentie op veilingen voor zeldzame wijnen vergroot. Wereldwijde veilinghuizen stimuleren het bieden met zorgvuldig berekende taxaties en weten dankzij het ingebouwde
vermogen van hun ervaren teams van experts telkens weer de allerbeste wijnen ter wereld te lokaliseren.

 

Benieuwd naar het hele artikel? Je leest ‘m in het nieuwste Winelife Magazine 73. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

 

nl_NLNederlands