Dat Chinezen gek zijn op klassieke Bordeaux is bekend, maar ook moderne Australische wijn wordt door de nieuwe generatie Chinezen opgeslokt. – TEKST MARJOLEIN SCHUMAN
Doing business in Asia
China was altijd dé afzetmarkt in Azië voor Australische wijn. Maar door veelvuldig afgelaste transporten is het land voor wijnexporteurs een onzekere factor geworden. Dus richten ze zich op nieuwe Aziatische landen, maar dat vereist wel nieuwe kennis en ook diplomatie. Want wat kun je verwachten als je een Japanse zakenman een glas wijn inschenkt? Om kleine en middelgrote wijnbedrijven te helpen bij het exporteren naar Japan, Maleisië, Zuid-Korea en India is in Zuid-Australië een programma opgezet.
Dit zogenaamde Emerging Markets Program geeft per land een marktoverzicht, informatie over verkoopkanalen, een diepgaand consumentenprofiel, en een gids voor zakendoen. Brian Smedley, CEO van de de South Australian Wine Industry Association,
zegt: ‘We zullen ook casestudy’s aanbieden, een gids voor het houden van proeverijen, en een verkenning van traditionele wijn- en spijscombinaties.’ Goed idee, want gewapend met tips kunnen wijnmakers die erheen reizen, ofwel virtueel hun wijnen aan afnemers presenteren, in ieder geval klassieke valkuilen vermijden. Hoe zat het ook alweer, moest je nou wel of niet een boer
laten na het drinken?
Benieuwd naar het hele artikel? Je leest ‘m in Winelife 70. Deze bestel je here!
Don't want to miss a single edition? Subscribe then subscribe to Winelife Magazine now!
Want to stay up to date with the best articles? Follow Winelife magazine on Instagram, Facebook and sign up for our fortnightly newsletter.