Column: Trends

Column: Trends

Mark Bertrand is dol op Italië. Hij houdt van het land, de cultuur, de drukte, de chaos, de handgebaren, het eten en vooral de wijnen. Een wijn is voor hem méér dan het product in een fles. Het is voor Mark een beleving, wachtend om geopend te worden. Hij gaat op zoek naar het verhaal achter de wijn en neemt jou graag mee op die ontdekkingsreis.
Beeld: Unsplash

Ik ben laatst op Vinitaly geweest, dé wijnbeurs voor iedere Italiaanse wijnliefhebber. Al sinds 1967 wordt de hele wereld uitgenodigd om zicht te vergapen aan alle wijnen die onze favoriete laars rijk is en het lijkt alsof iedere wijnboer tijdens die dagen aanwezig is op die beurs in Verona. Het is groots! Nog veel groter dan dat je nu in je gedachten zou hebben en ik gun iedereen zo’n Vinitaly-moment. Ik heb geproefd, rondgelopen, gebabbeld en wat trends waargenomen en een paar van die trends wil ik graag met jullie delen.

 

Winefluencers

Van een afstand kon je ze al zien. Steevast met (minimaal) een mobieltje in hun hand liepen ze rond om na iedere 2 meter selfies te maken en reels op de digitale snelweg toe te voegen met de mededeling hoe ‘amazing’, ‘stupenda’ of ‘super’ het wel niet allemaal was. De meer professionelere influencers hadden zelfs mensen bij zich die constant met een halo-lamp en camera’s in de weer waren. Tijdens een wijnproeverij bij Giovanni Calò kwam een winefluencer vragen voor een collab. Giovanni wimpelde het verzoek af en zei doodleuk dat het al de derde was van die dag. Mijn vriend uit Puglia is meer de tradionelere wijnboer die zijn wijnen laat spreken en die minder vertrouwen heeft in dat nieuwerwetse media. “Wijn moet je proeven en begrijpen. Dat snappen ze niet altijd”, aldus Calò.

Doelgroep

Klaus Lentsch ziet het anders. Deze wijnboer uit Alto Adige merkte dat het aandeel jongeren die wijnen bij hem kopen afnemen en nam een marketingbureau gericht op jongeren bij de arm. Het resultaat was dat hij nu met een rosato op de beurs stond met de welluidende naam ‘Mää’ (als in een schaap die blaat) en met een etiket waarop een schaap met een roze vacht, zonnebril en hoodie te zien is. Ik pauzeer even zodat je even de tijd hebt om dit op je te laten inwerken. Voor de beelddenkers onder ons: ik voeg een foto toe. Links een voorbeeld van de lijn van etiketten tot dan toe (strak, abstract) en rechts de Mää. Het is duidelijk anders en dat zei ik ook tegen hem. Klaus lachte en reageerde adrem “maar jij bent ook niet de doelgroep. Heeft hij natuurlijk een groot punt. Los van mijn persoonlijke mening probeert Klaus in te spelen op ontwikkelingen met de Mää als voorlopig resultaat. Ik moet overigens echt aan die naam wennen.

Piëmonte

Een bezoek aan Alario Claudio uit Piëmonte maakt steevast deel uit van mijn bezoek aan Vinitaly. Het mooie aan Alario is dat hij iedere ontwikkeling naar een kans buigt. Zo wordt de trend van premiumisatie steeds meer zichtbaar. Premiumisatie is de ontwikkeling dat consumenten steeds vaker kiezen voor een wijn van hogere kwaliteit maar in het algemeen minder drinken. Lachend schonk hij mij de ene na de andere Barolo in en eerlijk is eerlijk: ik kon niet kiezen. Iedere slok was raak! Voor zover het al niet duidelijk was: Alario is op de toekomst voorbereid.

Zoveel mensen, zoveel wijnen, zoveel verhalen. Ik deel ze graag met je. Een laatste tip: bezoek eens een keer Vinitaly. Het is echt een beleving!

Salute! Mark

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op WINELIFE Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg WINELIFE magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands