Column Ilja Gort: Kurk of schroefdop

Column Ilja Gort: Kurk of schroefdop

De Franse doppenfabriek Le Bouchage Mécanique deed in 1959 een schokkende uitvinding: een afsluiter voor de limonade-industrie waar je géén flesopener voor nodig had, zoals bij de toen heersende kroonkurk. Dit wondertje van techniek doopten ze bouchon à vis, oftewel schroefdop.

Tien jaar later kwam een pientere wijnboer in Australië op het idee om zijn flessen wijn niet meer af te sluiten met een kurk, maar met die maffe limonadedop. Bingo! Zijn wijnen werden niet meer besmet met de kurkbacterie en met name de witte wijn en de rosés leken frisser en fruitiger onder die schroefdop vandaan te komen dan onder een kurk. Australische en Europese wijnproducenten volgden zijn voorbeeld en begin 2000 startte de schroefdop een wereldwijde triomftocht. Zeven jaar later werd de helft van alle wijnen in de wereld gebotteld met deze limonadedop.

Inmiddels is de screw cap in Australië en Nieuw-Zeeland de norm. Zelfs bij wijnen van boven de 30 dollar kijkt niemand daar meer van op. Via onze Slurp-nieuwsbrief deden we een consumentenonderzoek. Het bleek dat de meeste slurpers het liefst een kurk op hun wijn zien. Men hecht aan de romantiek en het ritueel van het ontkurken (‘Kaarslicht en rode wijn’). Niettemin vond 70 procent een schroefdop wel handiger, maar uitsluitend voor wit en rosé, en voor wijnen tot 5 euro. Rode wijn en wijnen boven de 5 euro moeten een kurk (‘Rode wijn met een schroefdop, kan geen goede wijn zijn’).

Benieuwd naar de hele column? Deze vind je in Winelife Magazine, editie #71. Deze bestel je hier. 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Winelife Magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen? Volg Winelife magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

nl_NLNederlands